Magdalena Malm om debatten om konsten på Söndrumsskolan

27 september 2013

HALMSTAD. Carolina Falkholts del i graffitimålningen ”Vad Vi Vill” på Söndrumsskolan i Halmstads kommun har väckt känslor och skapar debatt. Statens konstråd som producerat verket i samarbete med kommunen arbetar med alla former av samtidskonst i offentliga miljöer. Skolan är en sådan plats, och i offentliga miljöer är graffiti ett självklart uttryck bland andra.

På Söndrumsskolan har man varit modig och bjudit in över tjugo graffitikonstnärer som arbetat tillsammans under konstnärlig ledning av Pärra Andreasson. Projektet involverar både manliga och kvinnliga konstnärer som samarbetar gränsöverskridande över nationalitet, bilder och innehåll i gestaltningen i en nybyggd skola.

KONST, INTE DEKORATION

Alla inblandade parter har varit medvetna om att man går in i en process som inte går att kontrollera fullt ut, men man har valt den för att det är en konstform som talar direkt till eleverna och aktualiserar de frågor som de varje dag konfronteras med. Alternativet, att vi fullt ut kunde kontrollera konsten, skulle inte vara konst utan dekoration.

SKAPAR DEBATT

I den 180 kvadratmeter stora målningen behandlas teman som makt, kärlek, politik och evolution. En bildsekvens är en hyllning till suffragetternas kamp för kvinnlig rösträtt under tidigt 1900-tal. Bildsviten är späckad av meningsinnehåll.

En liten del av denna enorma målning är en abstraktion av kvinnoben och ett stiliserat kvinnokön. Det är denna del som väckt debatt.

Innehållet i fokus, för första gången

Att kvinnokroppar väcker debatt är inte nytt, men det nya består i att alla medier plötsligt talar om graffitins innehåll. För första gången i den svenska gatukonstens historia har debattens fokus flyttats från gatukonstens utseende till innehåll.

Skolan kan vara en samlingsplats där olika åsikter kan ta plats och debatteras, och där de bilder och upplevelser som omger unga människor borde få komma upp till ytan och diskuteras. Som offentligt uttryck tycks inte barnen ha något problem med konst som gestaltar kroppen.

Vågar vi anta utmaningen?

Vågar vuxna anta utmaningar att stå för ett fritt och ocensurerat konstnärligt uttryck? Söndrumsskolan har valt en modig väg genom att inte ducka för debatten utan tar istället tillfället att arbeta vidare med viktiga frågeställningar genom konsten. Vill man driva ett antisexistiskt värdegrundsarbete i skolan är det viktigt att man vågar ta både ungdomars vardag och konsten på allvar.

Magdalena Malm, direktör Statens konstråd

ALLA KONSTNÄRER OCH MER OM VERKET

Pärra Andreasson (konstnärlig ledare), Blue, Kaos, Mickey, Amara, Pani, Clean, Jestr, Pippi, Rolf.C.W., Ligisd, Artista, Tasso, 3 Girlz, Lisa, Grinaid, Taki, Jame, Fröja, Warsawa, Bates, Skil, Julia (elev Söndrumsskolan)/2013.

Se ”Vad Vi Vill” växa fram i Kristina Möster Nilssons timelapse och fler av Michelle Roys bilder på verket

Toppbild – Magdalena Malm, direktör på Statens konstråd, foto: Guowei Yang.