Två kvinnor med öppna ögon leder en man respektive en kvinna vars ögon är slutna nerför en kulle. Bakom dem ett bostadshus. Myriam Lefkowitz, Walk, hands, eyes (Gamlegården)

Walk, hands, eyes (Gamlegården)

I Walk, hands, eyes (Gamlegården), en del av Konst händer, leder konstnären Myriam Lefkowitz och hennes samarbetspartners en åskådare i taget på guidade utforskningar av Gamlegården, Kristianstad. Det är en tyst promenad där en duett – bestående av en guide med öppna ögon och en åskådare med stängda ögon – rör sig genom stadsrummet.

Om Walk, hands, eyes

Myriam Lefkowitz skapade promenaden direkt i Gamlegården för att ge möjligheten att utforska platserna där vi bor från en helt ny vinkel – och ge människor som inte bor där möjlighet att upptäcka en del av sin stad på ett annorlunda sätt. Den som ville uppleva konstprojektet måste delta i promenaderna.

Walk, hands, eyes (Gamlegården) fick varje deltagare blunda och bli ledd genom Gamlegården av en guide. Under promenaden bad guiden deltagaren att då och då att öppna ögonen för att få blixtbilder av stadsrummet från oväntade perspektiv.

Promenaden avslutades med konstverket How can one know in such darkness, som är en inre resa. Deltagaren lade sig på en madrass i mitten av ett rum, sedan släcktes ljuset. Guiden skapade en ordlös berättelse genom objekt, material och ljud som upplevs i mörker.

Om Myriam Lefkowitz

Konstnären har utvecklat konstprojektet Walk, Hands, Eyes (a city), där hon undersöker de mångskiftande relationerna stad och invånare under de senaste sex åren. Lefkowitz har tidigare genomfört tysta promenader i bland annat New York, Paris, Vilnius och Medellin. Nu kommer hon till Kristianstad. Hör henne berätta om sitt sätt att arbeta på Creative Time Summit: Stockholm.

En del av konst händer

Statens konstråd producerade Walk, Hands, Eyes (Gamlegården) i samarbete med Kristianstad konsthall och kommunala bostadsbolaget AB Kristianstadsbyggen. Syftet var att undersöka hur människor som bor på en plats uppfattar sin livsmiljö, och att ge till exempel grannar som aldrig varit där en möjlighet att upptäcka nya delar av sin stad. Samtidigt var tanken att konstprojektet skulle fungera som ett hjälpmedel för reflektion och inspirera till förändringar.

Projektet ingår i Konst händer, Statens konstråds del i satsningen Äga Rum, och genomfördes i Gamlegården i Kristianstad, en stadsdel som står inför flera utmaningar.

Lefkowitzs samarbetspartners

Jean-Philippe Derail är redigerare, skådespelare och filmskapare. Han bor och verkar i Paris. Efter studier i dans, teater och film vid University Lyon II gav han sig in på audiovisuell redigering efter att i 20 år ha arbetat med dans, koreografi och videodans. Från 1993 till 2001 arbetade han som skådespelare på heltid i Groupe Kraft och regisserade sina första verk med inspiration från den nordamerikanska fotografen Diane Arbus. Från 2001 till 2013 utvecklade han en genre i mötet mellan olika konstnärliga universa genom hybridformer. Han intresserar sig för relationen mellan dans och film med fokus på hur kameran kan användas som ett koreografiskt verktyg. Sedan 2012 samarbetar han med Myriam Lefkowitz i olika projekt: Walk, Hands, Eyes (a city)How can one know in such darkness och La Piscine.

Julie Laporte är en modern dansare, född 1977, för närvarande med sin bas i Paris. Hon tränades i balett, jazz och modern dans vid EPSEDANSE (Montpellier) och P.A.R.T.S (Bryssel) där hon upptäckte releasetekniker och improvisation. 2009 erbjöds hon möjlighet att medverka i ett kapitel av Ex.e.r.ce (CCN, Montpellier) som fokuserar på Merce Cunninghams arbete. Där studerade hon med Mathilde Monnier, Foofwa d’ Immobilité, Lisa Nelson och videofilmaren Charles Atlas. Sedan 2002 har hon arbetat för olika koreografer. För närvarande medverkar Laporte i projekt som specifikt inriktar sig på perceptuella upplevelser, i synnerhet med Myriam Lefkowitz projekt Walk, Hands, Eyes (a city), Et sait on jamais dans une obscurité pareille och La piscine med sex andra konstnärer.

Lefkowitz är en performancekonstnär från Paris. Parallellt med självstudier i dans i Paris och New York (för Trisha Brown, Steve Paxton, Deborah Haye, Simone Forti m.fl.) tog hon en masterexamen i arabisk samtidshistoria vid La Sorbonne-universitetet i Paris. År 2011 tog hon en masterexamen inom SPEAP-programmet för experiment inom konst och politik (grundat av Bruno Latour) vid Science Po i Paris. Mellan 2011 och 2015 studerade hon regelbundet för koreografen Lisa Nelson, vars forskning har influerat hennes konstutövning. I sin utövning har hon fokuserat på förnimmelse som handling: Vad är det vi gör när vi förnimmer? Vad händer när vår enda uppgift är att förnimma?
Beskrivning och dokumentation av Walk, Hands, Eyes i Gamlegården

Konst händer

– GAMLEGÅRDEN ÄR EN DEL AV REGERINGSSATSNINGEN KONST HÄNDER
Under tre år producerar Statens konstråd exempel på offentlig konst med fokus på miljonprogramsområden, inom ramen för regeringsuppdraget Äga rum.

Hitta till konstverket

Kristianstad, Våren 2016
Näsbychaussén 101, Kristianstad, Sverige